
Boldogságprogram
Január - Célok kitűzése
Derűlátásunkat sok környezeti tényező befolyásolja az év kezdetén. Abban azonban egyet értettünk, hogy a 2021-es évre is vonzó célokat tűzzünk ki, akár olyanokat is, amelyekkel évekre előre tervezünk.
Idézet a programból:
„Úgy tűnik, hogy a puszta álmodozás még nem vezet el a kívánt (álmodott) eredményhez, ehhez valamilyen hathatósabb módszerekre van szükség. Ezen hathatós módszerek felkutatására indult el Richard Wiseman, és a következőket találta:
1. Kell egy terv. Méghozzá nem csak fejben, hanem leírva és lépésről lépésre kidolgozva. A vizsgálatokban részt vettek közül azok értek el sikereket (azaz célokat), akik a végső célt számos közbülső konkrét, mérhető és időhöz kötött célra bontották, így kialakítottak egy folyamatot, és ezáltal megszabadultak azoktól a félelmektől és megingásoktól, amelyeket a nagyobb célok váltottak ki belőlük.
2. Meséljünk a célunkról másoknak. Azoknak, akikben bízunk. Ha nyilvánosan vállaljuk véleményünket, nagyobb valószínűséggel tartunk ki mellette, mint ha hallgatunk róla.
3. Azokra a jó dolgokra gondoljunk, amik akkor történnek velünk, ha elérjük a célunkat. Vagyis vegyük sorra az előnyöket, amik azzal járnak, ha a célba (és azon túl) értünk.”
Ezek alapján terveztük munkánkat a hónapban.
Tisztaforrás csoport-Enyhén értelmi fogyatékosok általános iskolája
A tervezés és álmodozás, vágyakozás a felé, amit magunk elé tűzünk, kicsit keveredik a gyerekek fejében. Az álmokkal színesedő fantáziavilág nem mindig előre gondolt, de az előre lépésben segít. Pozitívan gondolkodtak, szép és kiegyensúlyozott életet terveztek.
A két évnyi idő, saját korukhoz képest, magasabb iskolai osztályokba járó társaik példái alapján vált elképzetté.
A tervezés nemcsak az iskolai életükre terjedt ki. Volt közöttük távolabbi elképzelés a családra, barátokra vonatkozóan. Megosztották egymással a lerajzolt elképzeléseket.
A családi környezetük kellemes légkörében családtagjaikat, baráti összejöveteleket és kirándulásokat rajzoltak. Mindebből manapság hiányuk van, de két év múlva, már probléma nélkül megvalósíthatónak tűnik. Amikor erről beszéltek, olyan volt mintha ezzel megszabadulhattak volna jelen félelmeiktől, ezek hiánya miatti szomorúságaiktól.
Bagdi Bella dala vidám hangulatot hozott az óra végére is - elengedtük a gondokat!

Február - Megküzdési stratégiák hónapja
Hasonlítok a nevemre?
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
„A név előjel”? „A név jósjel”?
Az órán elemeztük a téma feldolgozásával van-e bennünk valami, olyan tulajdonság, ami a nevünk jelentésével kapcsolatos és ezek a tulajdonságok mivel szemben jelentenek erőt. Ki az közülünk, aki szeretne a nevének jelentésével összekapcsolódni?
Mint ahogyan a tetteink összefonódnak emberi tulajdonságainkkal, lehet, hogy a nevünk jelentésével is azonosultunk. Mindenesetre, ha eddig volt is, aki nem tudta mit jelent a neve, elgondolkozhat, szeretne-e eggyé válni a nevének tulajdonságaival, hasznosítani, erőt meríteni az erőből, amit hordoz.
Kutattunk, elemeztünk, beszélgettünk arról, a havi témánkhoz, amit a nevünk jelent. Kapcsolatot kerestünk, segít-e a MEGKÜZDÉSHEZ a jelentés? Rájöttünk mennyire jól jött ez a plusz erő, ami már a nevünkkel bennünk van, csak nem tudtunk róla.
„Nevében a sorsa.” – ezt is jelenti a feladat mottója. „A név elárulja viselőjét.” „A név maga az ember”. Azaz a név beszédes, (gyakran intő, figyelmeztető jel,) amely elárulja viselője fő tulajdonságát, a „neki megírt sorsot”.
Van közöttünk Nikol. A Nikol név jelentése: a győzelem népe. Ennek nagyon örült viselője, meríthet belőle bátorságot.
Sándor név férfiakat védő, megvédő, akarat – a név viselője büszke, volt, mert Ő az, aki mindig valakinek a pártjára áll, védelmez, segít.
A mi Jázminunk maga a virág. Bájos, kedves szívesen tartózkodnak a társai a közelében.
A Kázmér név jelentése: alapító, békehirdető. Igen, Kázmérunk minden kétes esetnél jelen van, a maga igazságtevő jelenlétével a békülést segíti, de nem tudtuk, hogy a neve is ezt jelenti.
Petra most érkezett hozzánk. Halk, csendes, de amibe belekezd, végigcsinálja, rendíthetetlenül. Az Ő neve: kőszikla, szikla. Akkor ez nem is véletlen, hogy így áll a dolgokhoz?!
Roland neve egy dicsőséges, vakmerő hőst takar. Ezért van az, hogy szereti a versenyhelyzeteket és a győzelemmel, hősként érzi jól magát?
Van még Bencénk is, Ő lenne köztünk a győző. Az biztos, hogy eredeti ötletekkel küzd.
Csaba neve ajándék. Ízlése kifinomult, A külső megjelenés is nagyon fontos számára. Nevének ez a jellemzése egészében illik Csabára.
És milyen jó, hogy míg naponta sokszor kimondjuk a neveket, most már tulajdonságot is társítunk hozzá, bátorítva ezzel viselőjét. Lendülettel és jó kedvvel kezdtek a gyerekek a plakátok készítéséhez és elevenítették meg rajzaikon, ki milyennek képzeli magát a megküzdéshez szükséges stratégiákhoz.
A rajzok készítése közben zárásként beszélgettünk arról, mivel szemben jelent erőt a nevünk jelentése. A mozaikokból összerakott plakát lehet a csoport védelmezője, mert a küzdelmeinkben több oldalról megtámogatva vagyunk, ha ezeket a tulajdonságokat együtt, vagy közös érdek eléréséért használjuk.

A hónap eredménye:
A HÓNAP PEDAGÓGUSA - 2021 FEBRUÁR

Kedves Edit!
Gratulálunk Neked, hogy a Boldogságóra program 2020/21 tanévében február hónapban, a megküzdési stratégiák témakörben elnyerted a hónap pedagógusa címet! Köszönjük az eddigi lelkes, kompetens munkádat és hogy kreativitásoddal másokat is inspirálsz!
Számítunk Rád és őszintén reméljük, hogy továbbra is velünk, a Boldogságóra programmal maradsz!
Ha bármiben segítségedre lehetünk, keress bennünket nyugodtan!
Szeretettel küldjük számodra a mellékelt oklevelet!
További kellemes napot kívánunk!
Üdvözlettel:
Fesztbaum Éva
Boldogságóra program

web: www.boldogsagora.hu
www.facebook.com/boldogsagora
Megküzdés - Ahogyan a páva teszi
Sziklaforrás csoport
Az óra bevezetésében nem a nézségeinnkel teli életünkből kerestünk példákat a megküzdési stratégiákhoz. Környezetünk, élővilágunk példáival, az állatok viselkedésének tanulmányozásával azt figyeltük meg, melyek azok a külső jegyek, amelyből az ő küzdésükre következtethetünk. Fotókat, képeket, változásokat, szokatlan és természetes reakciókat elemeztünk. Figyeltük a képeken az állatokat, kicsinyeiket, hogyan védekeznek, milyen stratégiát választanak, mi jelent számukra problémát. A legfontosabb lépes volt annak megállapítása, miből mire következtethetünk. Ezzel számos tulajdonság előkerült, amivel saját életünkkel is párhozomat vonhattunk.
Az állatok világából a pávát választottuk azoknak az érzelmeknek és viselkedésmódoknak a megjelenítéséhez, amit mi a megküzdéseink során fontosnak találtunk. A színes tollakra írták a gyerekek milyen érzelmeket, stratégiákat jelent számukra a fogalom. Ezzel és nevük jelentésével felvértezve lett teljes a hónap témájának a feldolgozása.

Március hónap - Apró örömök élvezete
A csoport munkája a digitális oktatás idején:
Örömhelyek - Örömtérképek
A hónapot az Apró örömök jegyében éppen csak elkezdtük, mint mindenki más is, az első alkalom után elszakadtunk egymástól. Meg kellett találnunk az otthoniak segítségével a pillanatokat, ami az apró örömöket jelenti. Küldtem az üzeneteket, tanácsokat, hogyan értékeljük át a jelen helyzetet és forduljanak a gyerekeim a korábbi apró örömeik, élményeik felé. A motiváció fenntartásához, az elégedettség fokozásához véleményem szerint már maga a Boldogságprogram havi feladatával való foglalatosság is hozzájárult. Az apró pillanatok újraidézése, az örömteli helyzetek emlegetése a pozitív érzelmeiket újra előhívta.
Az Örömtérképek az otthoni és környékbeli helyek megmutatásáról készültek.
Például idézve a kommentekből:
- Látod? 8/A ott mi lakunk 4-en és el kell menni mamáekhoz, az 1 és 3 szám… ott a két mama és Kazi van.
- Lerajzoltam, merre tudok egyedül is sétálni! ( Biztos vagyok benne, hogy olyan gyereknek, aki az élet sok területén akadályokkal küzd, óriási öröm lehet egyedül sétálni! )
- A rajzomon sok kedvenc állat, mert Őket imádom! ( Megint olyan megjegyzés a gyerek részéről, ami nem is apró öröm! )
- Anya mindig azt mondja, hogy keveset segítek. Most örömet szerzek azzal, hogy takarítok. Ha örül, az nekem is öröm. Az én örömhelyem az ő területe most a lakásban. Az én örömhelyem pedig az ablak, mert elképzelem milyen lesz az utca nyáron, amikor megint mindig szabadon sétálgat.
Az apró örömök a gyerekek számára kicsit tükrözi a jelen helyzetet. Egyik gondolat sem feledte, hogy az apróságokhoz olyan megjegyzést fűzzenek, ami a korábbi átélt pillanatokhoz köti Őket.
Bombahírek!
Az első bomba hír, amit egy anyukától kaptam, a heti, általam felvezett feladat megoldása kapcsán:
„Szabin vagyok, két nap tanulás van!!!!!!
Bombakészítés napja
Már a füst felszállt... Elkészült az alkotásunk. Már nem csak a füstje van, van lángja is! Te vagy a Napsugarunk 😊 ezt meg is találod a képünkön. Csatolok mindent 😊. Ránagyítva a fotóra bízom benne, el tudod a bombánk lángnyelveit olvasni.
Üdv, Mindenki 😊”
A másik kedvenc bomba alkotásom fekete, de mosolyog, és a robbanásnál kipattanó szikrákon az apró örömök.
A feladatmegoldások a szülők kreativitásának, segítségének köszönhetően születtek. Nem apró örömmel tölt el a lelkes munkájuk, amelyet megoszthatok. És igen, a képek nagyítva, sok-sok nem is apró örömöt tartogatnak. Nekem, óriási örömöt okozott, remélem az olvasók számára is.
Hogyan fejezzem ki? - Szófelhő
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Az érzelmek, amelyek a bocsánatkérés közben a gyerekekben is van, igen vegyesek. Amikor önmaguktól nem jutnak el a bocsánatkérésig, számtalanszor kezdeményezzük az egymás közötti konfliktusok rendezését. Nem minden gyerek veszi szívesen ezt sem, ezért nagyon óvatos megközelítésre van szükség, hogy a bocsánatkérés őszinte legyen. Az utána felszabadult érzelmek azonban mindkét félben eltüntetik a sérelmeket. A gyerekek megbocsátása őszinte és utána sűrűbben keresik egymás társaságát. Sokféleképpen történhet a pillanat amikor ez végbemegy és sokféleképpen fejezhetjük ki a szavak mellett. Az otthoni körülmények között feldolgozott hónaptéma legsikeresebb szófelhőjében gazdag választékot találunk.
A március hónapi munkánk eredménye:
HÓNAP CSOPORTJA - 2021 MÁRCIUS


Május – Egészséges életmód

Június - Fenntartható boldogság
A program ajánlása a tanév végéhez:
„A fenntarthatósághoz – legyen az környezetvédelemmel, egy programmal vagy bármilyen fejlődéssel kapcsolatban – szükséges a kitartásod is. Ha kitartó, buzgó és szorgalmas vagy egy ügy érdekében, akkor feltehetően arra törekszel, hogy mindig befejezd azt, amibe belekezdtél. Lehet, hogy időnként nehéz feladatokba vágsz bele, ám azokat derűsen, zúgolódás nélkül fejezed be, hiszen amit vállaltál, azt véghez is viszed, olykor még többet is.”
Kívánom minden Kedves Diákunknak, hogy sikeresen fejezze be a tanévet és a viszont találkozásig a hónap mottója eszében maradjon: „a boldogság fenntarthatóóó!” Kellemes vakációóót!!!!!

ÚJ TANÉV, IDŐTÁLLÓ FELADATOK 2021-2022
Szeptember hónap témája: Boldogságfokozó hála
HÁLA és hűséges ragaszkodás a csoportunkban
A hála gyakorlása közben a jó dolgok észrevételéből indultunk ki. Ahhoz, hogy a jó dolgokat észre vegyük, figyelmesnek kell lenni másokkal. A környezetünk felé fordított figyelemmel lehetőséget kapunk, szép, kellemes érzések megtapasztalására. ami a gyerekek megfogalmazásával: „jó érzés a szívemben”, „Akitől kaptam, annak visszaadom, hogy Ő is azt érezze. A barátom lesz. Máskor nekem is eszembe fog jutni, hogy jót tegyek vele.” A viszonzás, a hála érzése, amit tudatosítottunk az órán. A hála kimutatásához helyzetgyakorlatokat játszottunk. Közelebb kerültünk egymáshoz. Számukra a köszönet kimondása, csillogó szemekkel, a legkézenfekvőbb a hála kinyilvánítására. Amikor látszik, hogy szívből jön, ez is elég, véleményem szerint.

|

|
|
Hálás kezek
|
Hála-órarend
A csoport tagjai a hét napjaira, a napirendi programokkal kapcsolatban tettek bejegyzéseket, rajzokat készítettek. Az órarendeket egyénileg és csoportosan is elkészítettük. A hála fogalmával a kis apró dolgokig jutottunk el. A személyes élmények között szinte mindenkinek a nagy események, élmények jutottak eszébe. A hála kifejezése során, érzett pozitív érzelmek, melyek bennünk megjelennek, a boldogságot kiváltó érzések keresésével sok-sok apró napi eseményhez jutottunk, ami boldogságot vált ki. Örülhetünk, elégedettséget érzünk, amikor készen kapunk valamit, vagy helyettünk elvégezik a teendőket, vagy gondoskodnak rólunk. A kapott jó érzések előidézésével válik napunk szeretetteljessé.
A gyerekek bizalommal, törődéssel, gondoskodással élve az iskolai napjaikat, kollégiumi életüket, a hétvégékben is keresik, megtalálják azokat a dolgokat, amelyek boldogsággal töltik el őket, amiért hálásak. Már amikor beszélnek róla, akkor is látszik.

Hálakártyák, a hónap fontos eseményeivel
A Tisztaforrás csoport havi munkája: Speciális hálakártyák
További hírek >>>
|