
Boldogságprogram
Január - Célok kitűzése
Két év múlva
A tervezés és álmodozás, vágyakozás a felé, amit magunk elé tűzünk, kicsit keveredik a gyerekek fejében. Az álmokkal színesedő fantáziavilág nem mindig előregondolt, de az előre lépesben segít. Pozitívan gondolkodtak, szép és kiegyensúlyozott életet terveztek.
A két évnyi idő, saját korukhoz képest, magasabb iskolai osztályokba járó társaik példái alapján vált elképzetté.
A tervezés nemcsak az iskolai életükre terjedt ki. Volt közöttük távolabbi elképzelés a családra, barátokra vonatkozóan. Megosztották egymással a lerajzolt elképzeléseket.
A családi környezetük kellemes légkörében családtagjaikat, baráti összejöveteleket és kirándulásokat rajzoltak. Mindebből manapság hiányuk van, de két év múlva, már probléma nélkül megvalósíthatónak tűnik. Amikor erről beszéltek, olyan volt mintha ezzel megszabadulhattak volna jelen félelmeiktől, ezek hiánya miatti szomorúságaiktól.
Tisztaforrás csoport

DECEMBER
Számunkra kedves napocska
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
A mi kedvességnapunkon a napocska sugarai azokból a gyerekekböl áll, akik társaikkal jótettet hajtottak végre a hónapban. Ez a napocska valóban egy kedves napocska! Minden kedves gyerek itt van! Annyi arcocska van benne, mint ahányan jót tettek a hónapban. A maszkok alatt ott van az öröm, a büszkeség, amiért a társak felfigyeltek valamilyen jócselekedeteikre.
NOVEMBER
Társas kapcsolatok hónapja
Fontos vagy nekem-barátságszív
A feladatmegoldás során a szívecskékbe rajzolták a gyerekek kedvenc elfoglaltságaikat, társaikat, akikkel szívesen játszanak és töltik szabadidejüket. A ragaszkodás, kedvesség, szeretet megjelenítése a szívecskékben a közös élményeken, játékok megosztásán, segítő, társaikat támogató jeleneteken keresztül történt.
Cimborambosz Barátnőszike és Pajtitusz

Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő Iskola
Szivárvány-pillangó csoport
Nevember hónapban a társas kapcsolatokkal, a családdal és a barátokkal foglalkoztunk. Cimborambosz király, Barátnőszike királyné és fiuk, Pajtitusz segítségével Meseországba utaztunk. Közösen elbáboztuk a Boldogság munkafüzetből merített történetet és rejtvények és a barátságra, családra vonatkozó kérdések segítségével igyekeztünk közelebb kerülni a témához. Vidám rajzokkal tettük színesebbé a szakköri foglalkozást.
A hónap második felében már mellőzni kellett a közvetlen társas kapcsolatokat, a távoktatásra átállás miatt.
Opti Miska optimista pólója

Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Optimista Miskát valós figuraként képzeltük. A gyerekeim véleményét írom le:
-
|
Biztosan nagyon bölcs, okos, vidám ember. Ebben mindannyian egyetértettünk. De miért okos egy optimista ember?
|
-
|
Okos, mert tud jól válaszolni mindenre, biztosan irigylik, de Ő ezt se bánja, segít másoknak is.
|
-
|
Bölcs, mert tudja, ha rossz a kedve, minden elsötétül körülötte, ezért a jó dolgok felé fordul.
|
-
|
Vidám, mert neki senki se tud ártani neki, nem tudják elkeseríteni.
|
-
|
Jó természete van, akire jó lenne hasonlítani, mert mindig jó dolgokat képzel el.
|
-
|
Amikor elkezd valamit, nem gondolkodik az akadályokon, tudja hogyan küzdje le.
|
-
|
Opti Miska nem olyan mint én, Ő csak a jó dolgokra figyel!
|
-
|
A jelenét derűsen éli meg, jövőjét is így képzeli el.
|
Ezután a pólók készítésénél a vidám minták kerültek elő. Majd otthoni tanulás következett az őszi szünet előtt. A gyerekeim tovább dolgoztak Opti Miska külsején, öltözetén. Gesztenye Opti Miskák is készültek és Opti Miska megmutatkozott saját készítésű pólójában is.

Hol lakik Opti Miska? - Én is odaköltözök!

Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A hónap témájával, izgalmas feladataival jól eljátszottunk, továbbgondoltuk. Opti Miska tulajdonságait nagyon szépen kitaláltuk. Azt is körülírtuk, hol lakhat. Persze, hogy Vidámfalván! Vidámfalva annyira megtetszettek nekünk, hogy eldöntöttük, mi is ott szeretnénk lakni. Ha már elköltözünk, a nevünket is megváltoztattuk, hogy jobban be tudjunk illeszkedni a falu életébe, persze a természetünkből is csak a jót visszük magunkkal!
Így lett az új nevünk, mint örömfalvi lakosok : Kedves Kazi, Nemszomorú Nikol, Segítő Sándor, Csupaszív Csaba, Jóságos Jázmin, Bátor Bence és Elengedő Edit.
Mindenki elkészítette saját lakóházát. Megállapítottuk, hogy ez egy jó környék lett, telis-tele optimista szomszédokkal!

OKTÓBER - OPTIMIZMUS HÓNAPJA
Utazás Vidámfalvára

Egri Szalapart EGYMI és Kollégium
Szivárvány-pillangó csoport
Októberben az optimizmus témáját dolgoztuk fel. A boldogságóra munkafüzet /6-10 éveseknek/ Nekeresd térképen című története alapján Vidámfalvára és Szomorúfalvára „utaztunk.” Vidám Vendel, Boldog Boldizsár és Optimista Olga segítségével megtudtuk mi is az a derűlátás. A történetet elbáboztuk, dramatizáltuk és a tanulók rajzokat is készítettek az élményeikről.
Szomorúfalva lakóit is sikerült felvidítanunk és a varázsige szemüveg segítségével boldog örömfalvi lakosokká varázsolnunk.


Az új tanév munkái
2020. szeptember - A hála hónapja
Más élmények, hasonló érzések - Nyári hála-pillanatok

Készségfejlesztő Iskola - Hegyipatak csoportja
A csoportba új tanulók is érkeztek. Egy kis mozgásos bemutatkozással kezdtük a szeptemberi első órát. A hála kifejezéséhez is alkalmas mozdulatot becsempészve a gyerekeknél is hasonló mozgássorok jelentek meg. Generálódott a kedvesebbnél kedvesebb mozdulat. A hála fogalmát, ezeknek a mozdulatoknak a felidézésével, Bagdi Bella zenéjével hangulatossá tettük. A fogalom tartalmát tapasztalataik alapján bővítettük. Érzések, egyéni kis történetek kerültek elő:
-
|
„- Amikor hálás vagyok, az jó érzés, biztos, hogy kaptam előtte valamit.”
|
-
|
„- A meglepetésekért nagyon hálás szoktam lenni.”
|
-
|
„- Sokat vagyok egyedül, de ha valakinek eszébe jutok, hogy vele játszhatok, hálás vagyok érte.”
|
-
|
„- Akkor tudok hálás lenni, ha jól éreztem magam valakivel.”
|
Amikor hálásak vagyunk, nem biztos, hogy a magatartásunkkal is ki tudjuk fejezni, de a jó érzések már a hálás viselkedés felé vezethetnek bennünket.
A nyár hozott némi szabadságot a gyerekek életében is, amit még jobban éreztek az előtte lévő korlátok miatt. A hála-téma nyári pillanatainak rajzaiban ezt próbálták megrajzolni, visszaidézni.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
Megrajzoltuk kis matricára miért vagyunk hálásak, majd batyuba csomagoltuk útravalóul annak a társunknak, akinek hálásak vagyunk.
A gyerekek háláról való fogalma a köszönettel, érzelmeik kifejezésével bővült. A batyuk átadásakor volt aki eljátszotta, hogy nehéz a batyu, mert olyan sok apró dologért akart a kis matricával kedveskedni, hogy belegörnyedt a háta: „- a faragóért, mert megtaláltad a füzetemet, segítettél a háziban, rám szóltál, hogy ne viselkedjek csúnyán, meg mert mehetek mindig hozzád.”
Nem tudok választani a leírásban, mit szerettek jobban a gyerekek: a tervezést, a kis matricák készítését, vagy a hála gyakorlását, a köszönet ajándékokkal. A „tanulás” minden részét szerették, ez látszik az órán készült fotókon is.
További hírek >>>
|