2022-2023-as tanév
Szeptember hónap-A hála gyakorlása
Hegyipatak csoport
Hálanapló A boldogságóra szeptemberi hála témáját a 6-10 és 10-14 éveseknek írt munkafüzet segítségével dolgoztuk fel. A célcsoport: Készségfejlesztő iskola, 9-11. évfolyama. A választható feladatok a témakörhöz új ötleteket nyújtottak. Elkezdtük a nagyobbakkal a HÁLANAPLÓ írását, rajzolását. Mivel csak minden héten találkozunk a csoportban megbeszéltük, hogy a hét közbeni eseményeket, hálás tetteket folyamatosan feljegyzik, vagy lerajzolják a gyerekek. Hálás pillanatként az önmagukra fordított idő, a baráti jó cselekedetek és a közös élmények kerültek kezdetnek.
Sziklaforrás csoport
Hálakövecskék- Boldogkő A választható feladatok közül a legkisebbek a Boldogságkövek gyűjtését, festését kedvelték leginkább. A zenehallgatás a foglalkozásokon és a fotókon is látható elmélyült munka már az év elején is mutatja, hogy fogják kedvelni a gyerekek Boldogságórákat. Az érzelmek kinyilvánítására is alkalmat adó téma a gyerekeket megnyugtatta. Azt gondolom, boldoggá tette Őket, hogy festett hálaköveiket kis zsebeikből előhúzva kedvenceiknek adták. Most ezzel köszönték meg a felnőtteknek, barátaiknak a velük való törődést. Legtöbben most kerültek az iskolánkba, többen közülük kollégiumban töltik a heteket. Nehéz ez. Tanulják, szokják az új környezetüket, nehéz megnyílni is. Nekik ezt is tanulni kell. A bizalom jele, hogy elfogadókká vállnak és észreveszik a kapott dolgokkal a jó érzést magukban. Most a hála témával már azt az újabb lépést is megtettük, hogyan tudjuk kifejezni amiért hálásak vagyunk. A kis kövecskék adományozása jó példa volt ehhez. Így lett a Hálakövekből a mi a csoportunk számára Boldogkő.
Október hónap- Optimizmus gyakorlása
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája Tisztaforrás csoport
Tükröm, tükröm…
Azt, hogy milyen módon látjuk magunkat a tükörben, éppen aktuális hangulatunk is meghatározza. A pozitív gondolatok, az optimizmus jellemzőiről beszélgetés, jó irányba terelte a tanulók hangulatát. Az időjárás is kegyes volt hozzánk. A napsütés, kellemes idő, a téma jó munkakapcsolatot eredményezett. Szerették a feladatot, jó kedvvel dolgoztak. Mindenkinek lett egy saját varázstükre. A tükör a mesét is előhozta. A gyerekek kritikája, sajátosan került megfogalmazásra: – A boszorkány, a gonosz hiába néz a tükörbe, akkor is látszik ki ő. Viszont ha mi mosolygósan, kedvesen, nézünk a tükörbe, akkor segíthet, hogy bátrabban oldjuk meg a feladatokat, javítsuk a helyzetünket. A mosoly segíthet, hogy vidámabbak legyenek azok is, akik bennünket látnak.
Sziklaforrás csoport
Igazán vidám hangulatú Boldogságóránk volt! A lufik felfújása is nagy próba elé állította a kicsiket. A fotózáson még megvolt mindegyik lufink, majd az egyik fennragadt a plafonon, pedig csak levegővel fújtuk. A játék közben egyik, másik persze kipukkadt. Ahhoz, hogy a jó hangulat megmaradjon, pótolni kellett, mert persze mindenki ragaszkodott hozzá, hogy legyen sajátja. A fotókat is mókásnak találták a gyerekek, ahol a sajátjukat takarva lufifejekkel pózolnak.
November hónap
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája Tisztaforrás csoport
Kicsi esőcsepp
A társas intelligencia összetevőit elemeztük az óra elején. Együtt lenni jó! De kivel, miért találkozunk szívesen, melyek azok a tevékenységek, amelyek összehoznak bennünket. Hogyan választunk társat, barátot egy-egy nagyobb közösségből? Ezeken a kérdéseken keresztül dolgoztuk fel a november hónap témáját. Az ajánlott kis mesét először eljátszottuk, majd közös rajzot készített a csoport. A legkisebb esőcseppről tulajdonságokat is gyűjtöttünk. Elég sok jellemző gyűlt össze. Majd megbeszéltük, ezek a tulajdonságok hogyan fejtik ki hatásukat társas kapcsolatainkban. A gyerek szerint a legkisebb esőcsepp: bátor, kíváncsi, merész, más, mint a többiek, hős, szabadságra vágyott, önálló, ügyes, a növényeknek az oázisban életet adó. A társait is jellemeztük: védelmet biztosítottak, óvták, okosították, segítségére siettek a kicsinek, támogatták, figyeltek egymásra. Igen, ezek a tulajdonságok mind jól jönnek társas kapcsolatainkban. Ha beleérezzük magunkat a másik helyzetébe, átérezzük helyzetét, segíthetünk egymásnak. A kapcsolatainkban észrevesszük a társunk szándékait és azt is, ha szüksége van ránk. A mese rajzos megjelenítése során érdekes volt figyelni, melyik gyerek mit rajzolt.
Január-Célok kitűzése
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája Sziklaforrás csoport
5 napos kihívás A legkisebbek a hónap felkínált feladatai közül kihívásnak örvendeztek a legjobban. Arra törekedtek, hogy a cél, valami olyasmi legyen, amit eddig még nem tettek, nem értek el, de jó dolog lenne, ha sikerülne. A lányok vannak kevesebben az osztályban, a fiúkkal a távolságtartás és a civakodás a jellemző, vagy a fiúk szabályai érvényesülnek. Ezért az első kihívás: Barátságot kötünk, türelmesek leszünk a lányokkal A sorban állás is egy örök verseny. Szeretem, ha a kicsik állnak elől. A legmagasabb fiúcska ezt sokszor sérelmezi. Most, megfordítottuk a sorrendet, amit 5 napon át figyeltünk, a betartását. Így a második kihívás: A legnagyobb áll elől. Harmadik kihívás a tanuláshoz kapcsolódik. Egyedül oldom meg a feladatot. Negyedik: Képes vagyok a többiekkel együttműködve dolgozni. Az ötödik: A szülinapomon, együtt ünneplünk a csoporttal Célok lettek, amelyek a gyerekek számára értékes és kihívásokat jelentő tevékenységek. A nehezebb feladat volt, hogy egy héten át figyeljünk az elérésére. Ehhez a reggeli beszélgető körnél minden nap felidéztük a heti „feladatainkat”. A boldogság megéléséhez az idő kivárása is hozzátartozott. Az ötödik nap már az ünneplésé volt.
  
Converted to HTML with WordToHTML.net
|

Boldogságprogram
2021. szeptember - 2022. június
1. A hála gyakorlása
2. Az optimizmus gyakorlása
3. Társas kapcsolatok ápolása
4. Boldogító jócselekedetek
5. Célok kitűzése és elérése
6. Megküzdési stratégiák
7. Apró örömök élvezete
8. A megbocsátás gyakorlása
9. Testmozgás
10. Fenntartható boldogság
Elért eredményeink
Sziklaforrás csoport
HÁLA és hűséges ragaszkodás a csoportunkban
A hála gyakorlása közben a jó dolgok észrevételéből indultunk ki. Ahhoz, hogy a jó dolgokat észre vegyük, figyelmesnek kell lenni másokkal. A környezetünk felé fordított figyelemmel lehetőséget kapunk, szép, kellemes érzések megtapasztalására. ami a gyerekek megfogalmazásával: „jó érzés a szívemben” „Akitől kaptam, annak visszaadom, hogy Ő is azt érezze. A barátom lesz. Máskor nekem is eszembe fog jutni, hogy jót tegyek vele.” A viszonzás, a hála érzése, amit tudatosítottunk az órán. A hála kimutatásához helyzetgyakorlatokat játszottunk. Közelebb kerültünk egymáshoz. Számukra a köszönet kimondása, csillogó szemekkel, a legkézenfekvőbb a hála kinyilvánítására. Amikor látszik, hogy szívből jön, ez is elég, véleményem szerint.

Eredményeink október hónapban

Október-optimizmus hónapja
Optimista maszkok
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A hónap feladatai közül a legizgalmasabb feladat volt a csoportom számára. Sokat beszélgettünk a maszk viseléséről, sok tanuló számára szorongó élmény volt a viselése. A hordásában sok segítségre volt szükségük kezdetben és a gondolata, hogy megint szükség lehet rá, megrémiszti Őket. Számukra a semmiből előkerült kötelező „kellék” a midennapi életükben és az utána bekövetkezett bezártság, csak a rosszat idézte elő. Még ha belátással elszenvedték is a hordását pesszimista érzelmeket váltott ki belőlük. Bekövetkezhet ismét, ezért az egymás iránti aggódásukkal, szeretetükkel megértik, hogy vigyázunk majd egymásra, védjük megunkat is.
Hogy ez a maszk-téma lehet számukra vidám, eszükbe sem jutott. Hála a feladat kitervelőinek, igazán mókássá sikeredett a megvalósítása. Csak rajzolták, hogy a maszkok segítsenek abban, hogy vidámabban viselhessük. Elképzeléseink szerint az arcunk mosolyog a maszk mögött, ha társainkat így látnánk. Nem valósítattam meg, hogy igazi maszkokat készítsünk, mert ha megint viselnünk kell, lehet hogy az lenne az első csíntevésük, hogy egymás, vagy a saját maszkjukat kifestenék, összerajzolnák, ami higiéniai szempontból nem állná meg a helyét. Az optimista látásmód fejlesztéséhez azonban kiváló feladat volt. Tetszett, hogy a kedvenceik megjelentek a maszk-rajzokon. Ismerve a gyerekeket, ha csak a maszkot látom is tudom ki van mögötte.
Havi Kisokos – Hála-kártya
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Tisztaforrás csoport
Havi Kisokos – Hála-kártya
A tanév kezdéséért már önmagában is hálásak a gyerekek. Együtt lehetünk ismét. A felhők egyenlőre eloszlottak felettünk. Az első hónap Boldogságórái mosolygósan, egymásnak örvendezve teltek. A mi speciális hála-kártyáinkon a hónap programjai, örömet okozó pillanatai jelennek meg. Megmutattuk azoknak is, akik gondoskodásukkal, odafigyelésükkel, velük voltak, a kellemes érzésekhez segítették a gyerekeket.
2021. november hónap
Közös munka, társas együttlét=Társas kapcsolat
Sziklaforrás csoport
A társas kapcsolatok hónapjában a gyerekek fontosnak vélt kapcsolataiból kiindulva a miérteket is megbeszéltük. Ki, miért fontos számukra. Kire számíthatunk, kiben bízunk. A bizalom, önbizalmat ad, sokkal magabiztosabbak vagyunk a kapcsolataink révén. A rangsor is fontos volt. A közvetlen kapcsolatok életünk mindennapjait behálózza. Szívesen beszéltek a családi kapcsolatokon kívül a jó szomszédokról. Akihez át lehet menni, beszélgetni, elmondani, amit anyának nem lehet, aki mellesleg sosem haragszik semmiért. Az egyik példa után következett a többi, hasonló. Szinte mindenkinek volt kedves, idős szomszéd nénije. Milyen jókor jött ez így az ünnepek előtt! Alkalom kínálkozott felkelteni a figyelmüket arra, hogy a magányosságukban is látogassák majd meg az ünnepek alatt, mert a tőlük kapott jóért, a kapcsolat viszonzására jó alkalom lesz.
Az osztálytársi, baráti kapcsolatokig jutottunk. Miért jók ezek a kapcsolatok? -A közös munkával, könnyebb a feladatom. – Ha együtt vagyunk, a barátommal bátrabb vagyok. – Ő okos, én erős vagyok. – Vele befogadnak a nagyobbak is. – A barátomnak van testvére, így többen vagyunk együtt.
A kapcsolatainkat megjelenítettük. Az egyik csoportos foglalkozáson kapcsolati körökkel, a másik foglalkozáson, aki fontos társas kapcsolatai közé sorolta a Boldogságórás csoportját, kéznyomatot hagyott. A hónapban ez díszíti a falunkat.
2022. január
Téma: Célok kitűzése és elérése
Terv-rajz
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Terv-rajz
Beszélgettünk a gyerekekkel a terveitekről, céljaikról. Nehéz téma volt számukra. Arról, hogy mit tehetnek azért, hogy céljaikat elérjék, csak hosszú rávezetéssel voltak képesek beszélni. Ház, szép család, kert, férj, gyerekek, szép otthon, de hogyan lehet ezt elérni? Sokak számára „ha majd felnövök” mindez létrejön. A felnőtt léttel összefüggő megvalósulást álmodnak, melyeknek részesei lesznek. A képességeket a felnőttséggel képzelik birtokolni az eléréséhez. Mindenestre a lelkesedés céljaikban az örömteli, szép, harmonikus, rendezett élet iránt, megható volt. A beszélgetés után mindenki készített rajzot, amin az álmaik jelentek meg.
Győztes projekt-Terv a célig
A gyerekeim számára a projekt gondolattérképe helyett a problémafelvetéssel kezdődött az ötletelés. A hónaptéma feldolgozása során lépésről-lépésre jutottunk el a célok megfogalmazásáig is. A célok kitűzése még hosszabb út volt. Az ötletelés során rájöttünk, hogy a cél az, ami nincs, nem látható, de jó lenne, ha meglenne. Akkor az már azt jelenti, hogy vágyunk valamire, elérése lehet a cél. A célhoz az út vezet. Elég volt Nekik, hogy ezt és ezt akarom és kész. Hosszú rávezetés kellett és egy kis játék is, mennyi minden kell kis célok eléréséhez is. Azzal, mi kell hozzá, nem akartak foglalkozni. Ezért példaként Gazdag Erzsi versét használtuk. A csiga is el akar jutni valahová:
Elindultam egy fűszálon,
– hogy a világot megjárom…
Csigaút, csigaút,
ki tudja, hogy hova jut?
Feljutottam jó messzire,
fű szálának közepére.
– Uramfia, ott az út
nagy hirtelen visszafut:
földre hajlott a fű szála.
Nem mehettem a világba.
Csigaút, csigaút,
most már tudom, hova jut.
Azt rögtön tudták, hogy sajnos a csiga nem érte el a célját. Rá kellett döbbenniük, hogy kell a döntés, a cél, de egy csomó képesség is, míg elérjük. A következő órán hát, eljátszottuk egy tarisznyával, mi kellhet az úton, hogy a célt elérjük. A játékban már meg kell tölteni a tarisznyánkat mindenféle képességekkel, tudással, hogy megvalósuljon, amit elterveztünk. Eljátszottuk ki mit rak a tarisznyába, hogy célba érjen. Nehezen tudták feltérképezni saját képességeiket, nem is ment. A játék arra ment ki, minél több dolog kerüljön a tarisznyába, amivel célba érhetünk. Tettünk ezért a tarisznyába: akaratot, jó barátot, munkát, erőfeszítést, szívességet, biztatást, kölcsönt, munkát, időt, pénzt, családot, enni- és innivalót, távcsövet, tapasztalatot, tanulást, kitartást, köszönetet, jó szándékot.
A következő foglalkozáson állatszereplőkké váltunk, célokat tűztünk ki és megvalósításához használtuk a tarisznyába rakott képességeinket. Majd rajzoltuk, színeztűk céljainkat olyan kedvvel, mintha minden megvalósulása a rajz sikerétől múlna. Családot, boldog életet, szép foglalkozást.
Megküzdés hónapja
Szófelhő
A gyermekeim egyébként is sajátos problémákkal küzdenek a hétköznapjaikban. Nehéz számukra a kifejezés, megfogalmazás és a megvalósítás is. Egymás támogatását is tanulni kell. Nehéz úgy a megküzdésben segíteni, ha a társunk nehezen megközelíthető. A hallgatást, magába zárkózást meg kell törni annak aki, segíteni szeretne. Valamilyen módon közelebb kell kerülni a társunkhoz és leküzdeni a bezártságát. Ezért a téma feldolgozása során először ahhoz gyűjtötttünk szavakat, hogyan tudjuk megközelíteni a problémával küzdő társunkat. Majd a megküzdéshez mindenki a saját esetéhez keresett példákat. Ezzel már újabb szófelhőt alkottunk. A gyerekek ügyesen használták a laptopot, a szorongásaik oldódtak.
A következő órákon több szituációt is eljátszottunk, segítséggel megoldásokat keresve társunk problámáira. Megküzdöttunk egymásét a szorongádstól a mosolygásig.
Április hónap
Rajzok a megbocsátásért
A rajzolás közben nagy volt az igyekezet, hogy jól sikerüljön. Közben Bagdi Bella zenéjét hallgattuk. Igaz, hogy fájdalmas emlékeket hallottunk arról, ahogyan a megbántást elkövettük, de a zene és a varázsszavak feledtették a rosszat.
Esélyt kaptunk, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg. A rajzok azzal a hévvel készültek, hogy megbocsát a megbántott. Volt aki arról rajzolt, milyen jó lesz megint a közös együttlét, vannak virágok, a barátságot felidéző közös helyek a rajzokon. Mi így gyakoroltuk a megbocsátást.
Egészséges életmód hónapja - május
Szabadtéri társasjáték
A vonzó idő, még hangulatosabbá tette a kinti játékot. A társas játék egyik része osztályok csapatai között zajlott, különböző futós, guggolós, ugrálós, kikerülgetős, egyensúlyozós ügyességi feladatokkal. Volt komoly együttműködés, versengés és végül ajándék.
Egy másik órán a szabadtéri játékokat egymás között, szabadon játszották a gyerekek. Az év vége felé már vágynak a szabadba, a napsütés vonzza őket. Így az óra hangulatához nem is volt szükség különösebb motivációra.
További hírek >>>
|
|
|