Boldogságprogram

 

 

Decemberi téma - Boldogító jó cselekedetek

 

A fenyveserdő fáira írtunk kis papírra nagy jótetteinket. Két csoport is dolgozott rajta, míg a fenyők megvalósított és magvalósításra váró jótett üzenetekkel lettek tele. /Ezeket a fenyőket a Jótett Manók védik, karácsonyra senki sem vágja ki!/

 

Gyermekeinket nevelve a jó, az elvárt, a szabályok irányába tereljük naponta. Tudják is mit várunk el tőlük, úgy egyébként még akkor is amikor maguk akarata szerint cselekszenek. A jótettek példái kapcsán sorra kerültek elő azok a dolgok, amelyekre egyénenként csak figyelmeztetéssel, kéréssel reagálnak. Akit sokszor kérek, hogy segítse társát, most a jótett kapcsán azt kérte, hogy írjuk le: -Fogom Nikol kezét. Akiről anyuka panaszolja, hogy otthon bizony nem segít, most lemásolta a naptárba - segítek anyának tortát sütni. Az egyik fiú leírta: Adok csokit Kálmánnak-amit eddig nem, de most meg tett. Hogy is történt ez? A jótett példái előhívta a gyerekekből azt, amivel tudják hogy hasznosak lehetnek, érzik, hogy elégedettek velük a környezetükben, amivel a dicséret jár.

A hónap elején a naptári jó cselekedeteket a hétköznapi tettek a kedvesség, figyelmesség, az elvártnak megfelelés, mások kedvében járás jellemezte.

Ahogy közeledtünk a szünet felé egyre inkább az ünneppel kapcsolatos vágyak, álmok, otthoni tevékenységek kerültek előtérbe. Olyan jótettek, amivel ha megteszik, számukra lehet pozitív hozadéka.  A figyelmüket a jó irányába tereltük a kis jótetteikkel.  Jótett helyébe ne csak várakozás, a jótettek jöjjenek cserébe az ünnepek alatt.

 


Jótett naptár

 

Gyönyörű az, ha az ember célba lát

S eléri azt, tűzön-vízen át.

 

/Henrik Ibsen/

 

Januári téma - Célok kitűzése

 

Hegyipatak - Vegyes korosztályú csoport

 

Céltérkép

Mit is szeretnék?

 

A célokat nem elég kitűzni, valahogyan terveket is kell szőni. A céltérképünkön a halak együtt úsznak a cél felé, mert együtt erősebbek és eredményesebbek.

A cél eléréséhez a lépéseket nem, de azt nagyon hamar átláttak, hogy segítőkre, támogatásra van szükségük, hogy célba érjenek. Tudták, hogy kihez tudnak fordulni, önmaguknak mit kell tenni ahhoz, hogy meglegyen, amit akarnak. Az elvárásokkal inkább tisztában vannak és azzal is, ki, mit tesz meg értük, mint a realitással. Ez az óra azonban nem arról kell, hogy szóljon, hogy csak a valóság talaján tartsuk a gyereket. A fantázia és álmok lelkesítették Őket, felszabadultak és elküldték kívánságaikat a halnak. Legtöbben csak hármat kívántak, mint a mesében hallották, nehogy úgy járjanak, mint a szegény halász nagyravágyó felesége. A csoport játékokat kívánt, hogy otthon is tudjanak játszani. Apa példája után, egyik kisfiú kamiont szeretne vezetni. Apa megígérte, ha ügyes leszek iskolába, megtanít!

 

 

 

Sziklaforrás csoport

 

Legtöbb gyerek lelkesen beszélt az iskolai vagy szabadidejükben elérni kívánt célok mellett a felnőtt életben elképzelt célokról is.

A csoportban egy-egy tanuló a saját céljait önállóan is megjelenítette. Volt, aki győztesként jelenik meg a rajzán, ahol a barátok is körülveszik, mindenki örül. 

Egy kislány bátran elképzelte, ha jól tanul, versenyre is felkészül, befejezi az iskolát és fodrász lesz.

 

 

Február hónap témája - Megküzdési stratégiák

 

A korosztályban legnagyobbak Boldogságórák csoportjával a megküzdés témáját az érzelemközpontú és problémaközpontú megküzdést is elemeztük.

Végül Ők maguk lettek a hősök és kerültek a tablóra, mert a tablón összegyűjtött megoldási stratégiából azokat választják, amelyek a hegy csúcsán vannak. Az egyikük legszebb, szavakkal megfogalmazott hős-stratégáját idézem: - Nekem azt mondta apukám, ha bántanak, mondjam azt, hogy: Gyere, meghívlak egy narancslére és beszéljük meg mi a baj velem. Kérlek, ne bánts.

Megküzdés alatt a gyerekeknek azok a szituációk jutottak eszükbe, amelyekbe erőfeszítéseket tettek, hogy legyőzzék a problémáikat. Legtöbbször a fenyegetettséget éreztem példáik elmondásában, de a fizikai bántásról is volt szó-sajnos.

A tablón összegyűjtöttük jó és rossz megoldási stratégiákat. Ők valóban hősök abban, ahogyan akadályozottságuk mellett még iskolán kívüli környezetükben adódó problémákkal is küzdenek.


 

 

A hónapban Megküzdési stratégiák feldolgozásához a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók 5. osztályában a mesehősök példáit is használtuk. Tabló és közösen készített meseillusztrációk is készültek.

 

Óraterv:

1. Mozgásos mondókák. Cél: hangulati elemek a motiváció, munkakedv, figyelmi koncentráció megteremtése 

2. Mesehősök küzdelmei: Három kívánság, A holló és a sajt, A két medvebocs, Ki vette el a piros almámat? A két buta kiskecske története

3. Megküzdési életképek (IKT táblán)

4. Mesehősök megküzdési stratégiái, rajzos megjelenítés

5. Óra végi meditáció

 

 

 

 

Bagdi Bella zenéjére ellezuló gyakorlat a Tisztaforrás csoporttal:

 

 

Megküzdés a mese erejével-drámajáték:

 

 

Februári eredményhirdetés a Boldogságprogramban résztvevő iskolák között:

 

A Boldogságóra programban részt vevő óvodák és iskolák pedagógusai minden hónapban blogbejegyzést készítenek a boldogságfokozó témák feldolgozásáról, melyeket lehetőségük van nevezni az online megmérettetésen is. A pályázók közül – önkénteseink és kollégáink segítő közreműködésével – kiválasztásra kerültek a feladatok csoportgyőztesei és a hónap pedagógusa is.

 

Szeretettel osztjuk meg Veletek a februári Megküzdési stratégiák csoportgyőzteseit!

 

Gratulálunk a csoportoknak, osztályoknak és a támogató pedagóguskollégáknak!”

 

http://boldogsagora.hu/category/hirek/

 

Történet kategória - Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium - sziklaforras1964

 

Díjazott bejegyzésünk: Hullámvölgy, mert valami bánt – Versenyfeladat

 

 

Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium

Középsúlyos Értelmi Fogyatékos Tanulók Általános Iskolája

Sziklaforrás csoport, 5. osztály

Tisztaforrás csoport, Vegyes korosztályú csoport

 

A hónapban feldolgozott Megküzdési stratégiák feldolgozása a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók 5. osztályában és a vegyes korosztályú általános iskolai csoportjában:

 

Az írás kategóriájában megoldott versenyfeladatot közösen, egymás gondolatait továbbfűzve oldottuk meg. A versenyfeladat megoldásához a tanulók képességeinek megfelelő történetet választottam. Problémamegoldó gondolkodásukat jól fejlesztette, példázza a közösen kitalált stratégia a második történetben.

 

Óraterv:

 

A hétalvó malac története-eseményjáték – ki küzd a mesében, miért? Mi okozza a nehéz helyzetet?

 

A történet: Murci, a malac nem bírt reggel felkelni. Ébresztőórája hangosan csengetett hétkor, de Murci nem hallotta. Nyolckor beröppent a tanyaudvarról a kakas, felszállt az ágy fejére, és fél órán keresztül kukorékolt, olyan hangosan, ahogyan a torkán kifért. Murci malac mégsem ébredt fel. – Hadd próbáljam meg én is – mondta a bagoly, és kilenctől tízig huhogott. Akkor hazarepült, hogy estig aludjon. Hát Murcit nem lehet felkelteni. Tizenegy órakor az öreg, szürke szamár dugta be a fejét a hálószoba ablakán. Fülsiketítően iázott Murci fülébe. Végül a többiek arra kérték, hagyja már abba! Hogy alhat Murci ekkora lármában? Hát már sosem fog felébredni? Tizenkét órakor azt mondta a gazdasszony: – Én tudom, mitől ébred fel Murci. Kinyitotta a szoba ajtaját és bekiáltott: – Az ebéd tálalva! Murci abban a szempillantásban felébredt, és kirohant ebédelni. Ugye, most már te is fel tudnád kelteni a hétalvó malacot? (Ann Mckie: Félszáz esti mese)

 

Megoldási stratégia:

 

A kis történetet fűzték tovább tanulóim, amikor a mesehős Murci, másik megküzdési stratégiát is kipróbál:

 

2. történet: Murci fáradt szemekkel néz a kukorékoló kakasra és beismeri, hogy ma nem szeretne felkelni, mert nagyon fél a gazdasszonytól, tegnap rosszul viselkedett. Feltúrta az egész veteményeskertet és tudja, hogy ezért nagyon mérges lesz a gazdasszonya. Nem meri beismerni rosszaságát, ezért bújt a takaró alá. ( Ez volt Murci hullámvölgye) Az állatok összedugták a fejüket, hogyan tudnának segíteni, mert ez ugye nagy baj, hogy kárt okozott Murci barátjuk. Megtanácskozzák, mit tehetnének. Arra a döntésre jutottak, hogy ha mindenki segít, vissza tudják igazgatni a földet, de ehhez Murcinak is fel kell kelnie. Kiosonnak és visszaigazgatják a kertet. Mikorra a gazdasszony felkel, már meg is oldották…

 

A hétalvó malac meséjének példáját interaktív történet-feldolgozással, a drámapedagógia módszerével játszottuk el. Interaktív, mert a tanulók részéről a beszéd nélküli bekapcsolódás lehetőségét is biztosítja, amikor szereplőként bekapcsolódok a történetbe. A cselekvést, kifejezéseket eljátsszák, a hangjuk én voltam, így a nem beszélő gyerekek is remekül érezték magukat, teljes-értékű cselekvői lettek a történetnek. Megértették, hogy itt Murciért küzdöttek, hitték, hogy szükséges a segítségük. Tudták, hogy probléma esetén segíteni kell. Mindenki a saját képességével akart segíteni az állatok közül.

 

Tanulságként a probléma megoldásához számukra nem csak a segítség volt a lényeg, hanem az is, hogy ismerjék mi okozta Murcinál ezt a magatartást. A hozzáállást emeltük ki. Ezzel megtanultuk, hogy magunknak is változni kell időnként, nem mindig a külső segítségre számítani. Megfogalmazták, kinek miben kell a viselkedésén változtatni, mert a többiek nem tudják mi a baj, nem tudnak segíteni.

A tanulók számára először a problémahelyzetet kellett értelmezniük. Érdekes, hogy nem csak azt látták problémának, hogy Murcit nem lehetett felébreszteni, kitalálták miért nem ébredt. Mert nem akart. Ismerve őket, saját problémájukat is beleszőtték. Beleélték magukat Murci viselkedésébe és megszületett a megoldási stratégia.

 

A kitalált történet:

A megoldási stratégiában hamar jött az ok, mi miatt nem akar felkelni Murci.

 

– Ha rosszat csinálok, én is elbújok. - mondta egyik kisfiú.

- Biztos hogy valami olyat tett, hogy be kellett bújni a takaró alá.

 

Innen már azt is ki kellett találni, mit tett Murci. A helyes megoldási utat már együtt találtuk ki. A környezet, a baráti segítség lett az út.

 

Gyerekeim gyakran bezárkózva, elvonultan és megközelíthetetlenül küzdenek saját akadályaikkal. Felelősséggel tartozom értük ezért is. A lehetőség, hogy a boldogságunkhoz vezető úton járjunk, a mai órán is megadatott, függetlenül attól, hogy kit, mi bánt, vagy követet-e el valamit, ami nem az elvárt. Az elsővel még nem sikerült a problémát megoldani, a második viszont segített.

 

 

 

További hírek >>>