Boldogságprogram

 

 

 

HÍREK EDDIGI TEVÉKENYSÉGÜNKRŐL

A program kiírói értékelték eddigi munkánkat. Ez történt:

 

 

Kedves Kollégák!

 

Köszönjük azt az elkötelezettséget, nyitottságot és lelkesedést, mellyel a csoportokban a hála témájának feldolgozása zajlott. A feltöltött beszámolók színvonalas és jó hangulatú, pedagógust és gyerekeket egyaránt gazdagító munkáról tanúskodnak.

A Boldogságóra programban hagyomány, hogy havonta megnevezzük a hónap pedagógusait, akiknek az adott téma feldolgozása során a leginkább sikerült megmutatniuk kreativitásukat, ötletességüket, elhivatottságukat vagy valamilyen más erősségüket. (Köszönjük önkénteseinknek a kiválasztásban nyújtott segítséget!)

 

A hála hónapjának pedagógusa - Tanulásban akadályozottak

 

Vásárhelyiné Vígh Edit az Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium pedagógusa intenzív, lelkes munkájával keltette fel a figyelmünket. A bejegyzései jól dokumentálják a több csoportban is megvalósított, rendkívül sokszínű tevékenységet.

 

A hónap munkáit nyomon követheted a www.boldogsagora.hu honlapon.

 

Boldogságprogram HÍREK

 

 

Történetírás

 

sziklaforras1964

Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium


 

Sziklaforrás csoport

 

A győztesek vára plakátunkat több csoporttal készítettük. Kedve szerint mindenki hozzátett valamit.

Az 5. osztályos tanulóimmal történetet is kitaláltunk, kik lakhatnak a várban. Az optimizmushoz közelítő tulajdonságokat gyűjtöttem össze, amivel tanulhatóvá, szemléletessé vált számukra a fogalom. A drámapedagógia jó módszer a játékhoz, a játékos cselekvés a megértéshez.

 

Játszottuk:

– Először is: a várhoz vezető útra léphetsz, ha bátor vagy-sokan már ugrottak is.

– Közelíthetsz a kapuhoz, ha képes vagy odabent minden akadállyal megbirkózni!-volt aki kilépett a sorból

– Lépjen felém, aki tudja, hogy a várban nem fog történni semmi amitől rossz kedve lesz!

Maradjon a kapu előtt, aki csupa csodás dolgot fog odabenn találni! – Ekkor nagy dilemmába estek. Többször elmondtuk, ki mit választott: Előttem azok állnak… a kapu előtt azok maradnak…

A választás eredménye a kis és nagy optimizmus között majdnem egyenlő arányban oszlott meg. Lehetne a választásuk alapján akár a bátrak és a kevésbé bátrak csoportja is!

Mi már a Győztesek várában vagyunk, de még vannak akiknek a mi bátorító üzeneteinkre van szüksége. Az sms-eket a Gyöztesek várából írtuk. (A betűk írása, kötése kialakulóban a tanulóim egy részénél. Ezért ezt a feladatot újragondolva oldottuk meg.)

 

1. A kis csiga jelű tanulóm anyukának, aki nem mindig érzi jól magát a munkahelyén ezt mondta:

Üzenet: Anya! Ma már tanultam az ö betűt, le tudtam írni, hogy ölel. Otthon is megmutatom.

Ölel:Kazi

 

2. A holdacska üzenete anyának, (akinek kis testvére született nemrég):

Üzenet: Sikerült egyedül felvenni, gombolni a kabátomat, reggel otthon is egyedül csinálom.

Segítek Neked Én magamba öltözök, Te foghatod N-t!

 

3. A napocska üzeni anyának (jelenleg nem élhet szüleivel, hogy miért? Az egy sajátos élethelyzet.)

Üzenet: Anya! Gyere el, várlak, nem haragszok, odaadom az ajándékot, amit neked csináltam.

 

Az üzenetekből kiderül, hogy mennyi-mennyi érzelem van a gyerekeimben. És mennyi kimondatlan gondolat, ami rögtön a felszínre kerül, ha közelebb kerülök hozzájuk. A Boldogságóra témái pedig ilyenek. Mindez bizonyíték arra: nem csak az értelem, az érzelem is fontos! Pedig mindig azt kérdezzük: Mi az értelme?

A Boldogságórán kérdezd azt: Mi az érzelme?

 

Boldogságóra

/2018.06.13/

 


Az Értelmileg Akadályozott Tanulók Általános Iskolája 3-4. csoportjában Boldogságórát tartottunk. Megvalósítottuk a Boldog Iskola cím elnyeréséhez a pályázati feltételek egyikét is. Képkirakót készítettünk. A plakát címe: Mitől vagyok boldog.

A tanulók érzelmileg is ráhangolódtak a témára. Az életképek rajzolása - ami boldoggá teszi őket - igazi csapatmunka lett.

 

 


Boldogságprogram

Szeptemberi téma - Hála gyakorlása

 

Kezdetek kezdete… Boldogságban

 

A legjobb dolog, ami történhetett velünk, elindítottuk a Boldogságprogramot!

Intézményegységeinkben a

-

Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában

-

Fejlesztő Nevelés-oktatást végző intézményegységben

-

Készségfejlesztő Iskolában

-

Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában.

 

Csoportjaink:

Sziklaforrás

Tisztaforrás

Hegyi patak

Forrásvíz

Kristályvíz

 

Boldogságóra csoportokkal köszöntöttük a tanévet.

Egymás felé hálát közvetítettük:

 

-

Hála-ösvényt építettünk hála-kövekkel, nagy gonddal és szeretettel festettük. Minden kövecskének lett méltó tulajdonosa. Hálás-kezekkel adtuk át, meghatódások, meglepettségek közepette

-

Hálás hős történeteket elevenítettünk meg, de nem ragaszkodtunk a mesékhez. Saját kivetített gondolatokkal jutottak a gyerekek a történetek végéig. A történet végét eljátszottuk. Kezdetben bátortalan közeledéssel, majd egyre nagyobb átéléssel.

A mi hőseink a rajzainkon: kisállatok, akik hidat építenek a kisegérnek, Sam a tűzoltó és Csipkerózsika megmentője.

-

Hálás-nap  sugaraira rajzolgattuk reggeltől-estig kinek, miért lehetünk hálásak.

-

Hála-fa készült, repülnek az őszi faleveleken és a szívecskéken az üzenetek a csoportjainkban. Hirtelen mennyi mindent megtudtunk egymásról!!!

-

Kitaláltuk, (vagy a valóságból vettük?!) eljátszottuk milyen az, ha valaki hálátlan, szemben a hálával. A végére tudtuk, hogy ez nem is játék ilyen az életünk, de mi a hálát választjuk!

 

 

Projekt előkészület indult a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában (diákok elsőstől, nyolcadikosig) az Idősek Világnapjára, Fogd a kezem! címmel. A hagyományos Együtt tanulni élmény projektben a hála témakörével foglalkozunk. Várjuk a nagyikat, papákat! A hálafa történetét jelenítjük meg, ajándékok készülnek. Hálásak leszünk, ha eljönnek.











Boldogságprogram

Októberi téma - Optimista gyerek vagyok

 

Az optimizmus szoros kapcsolatban van az önbecsüléssel, saját pszichológiai jólétünkkel és egészségünkkel. A téma legnevesebb angol nyelvű kutatója, a pozitív pszichológia atyja, az amerikai Martin Seligman. Az optimista gyermek című könyvében így nevezi az optimizmust: pszichológiai immunizáció. A gyerekeket lelkileg kell immunizálni, megtanítani az optimizmusra, mert az optimisták ellenállnak a tehetetlenségnek, a megoldhatatlannak tűnő problémákkal is szembenéznek, és nem adják fel.

 

Hogyan gondolkozzunk?


-

legyünk biztos benne, hogy a világ sok lehetőséget nyújt számára a sikerhez,

-

higgyük, hogy nincsenek olyan korlátok, amelyek megakadályoznák céljai elérésében,

-

mindig mindenben találjunk valami jót...


Nézzük, mit mondanak a képek a hónap óráiról és hogyan értettük meg az optimizmus szó jelentését!

 

Kerestük a lehetőségeket a jó dolgok irányába, leküzdöttük a sikertelenséget, rossz hangulatot, és megtaláltuk az utat, ami előre visz!

 

Készül a győztesek vára

 



Rajzos feladat: Nagyító

 

Készíts egy képet, rajzot, mely egy nehéz helyzetet (vagy romos, rendetlen, csúnya környezetet) ábrázol, de legyen rajta egy pici részlet, amely még igy is szép!

 

Élet a tóban

 

Gondolatok

 



Megmutatom hogyan éreztem magam az órán / Készségfejlesztő Iskola – Hegyi patak csoport /

 

A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival.

 

/Sonja Lyubomirsky/

 

Boldogságprogram

Novemberi téma - A társas kapcsolatok ápolása

 

 

Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók csoportjai:

 

Kapcsolatok megjelenítése a mesék által:

 

- Brémai muzsikusok - interaktív mesejátékkal.  A történet szereplőinek azonos szomorú sorsát, az egymásra-találás körülményeit és a közös összefogást emeltük ki, ami a hónap témához vezetett. A mese tanúsága jó példa volt arra, mit tehetünk a társas kapcsolatok kialakításáért.

 

- Varga Katalin: A kesztyű lakói meséjét eljátszottuk. A történet-játék során a tanulók kis helyen kellett, hogy barátsággal megférjenek. A vegyes korosztályú csoportban a játék erejével gyorsan szövődtek a kapcsolatok.

 

 

Kapcsolatok ápolása:

 

Az 5. csoporttal látogatóban voltunk a legkisebb iskolás csoportnál. Párt választottak majd mozgásos-zenés játékkal, rajzolgatással a nagyok a kicsikre vigyázva töltöttük együtt az időt.

 

A Készségfejlesztő Iskolások csoportja a társas kapcsolatok közül a barátságot, a fiúk-lányok közötti érzéseket emelték ki a téma feldolgozása során. Rajzaikon is megjelenítették.

 

Az Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája csoportjában plakátot készítettek a tanulók, Vigyázzunk egymásra! címmel, mely az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet! Készítettek rövid videót egy diák napjáról, melyben háromféle társas kapcsolat jelenik meg!

 


Mi mindent együtt csinálunk - így vigyázunk egymásra

 

 

Apa vigyáz az egész családra!

Vigyázok a kistestvéremre míg anya dolgozik

 

 

 

Kicsik, nagyok együtt

 

 

 

Készségfejlesztő Iskolások Boldogságcsoportja:

Vigyázunk egymásra - Kapcsolati fa (közös rajz)