
Boldogságprogram
HÍREK EDDIGI TEVÉKENYSÉGÜNKRŐL
A program kiírói értékelték eddigi munkánkat. Ez történt:

Kedves Kollégák!
Köszönjük azt az elkötelezettséget, nyitottságot és lelkesedést, mellyel a csoportokban a hála témájának feldolgozása zajlott. A feltöltött beszámolók színvonalas és jó hangulatú, pedagógust és gyerekeket egyaránt gazdagító munkáról tanúskodnak.
A Boldogságóra programban hagyomány, hogy havonta megnevezzük „a hónap pedagógusait”, akiknek az adott téma feldolgozása során a leginkább sikerült megmutatniuk kreativitásukat, ötletességüket, elhivatottságukat vagy valamilyen más erősségüket. (Köszönjük önkénteseinknek a kiválasztásban nyújtott segítséget!)
A hála hónapjának pedagógusa - Tanulásban akadályozottak
Vásárhelyiné Vígh Edit az Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium pedagógusa intenzív, lelkes munkájával keltette fel a figyelmünket. A bejegyzései jól dokumentálják a több csoportban is megvalósított, rendkívül sokszínű tevékenységet.
A hónap munkáit nyomon követheted a www.boldogsagora.hu honlapon.

Boldogságprogram HÍREK

Történetírás
sziklaforras1964
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium

Sziklaforrás csoport
A győztesek vára plakátunkat több csoporttal készítettük. Kedve szerint mindenki hozzátett valamit.
Az 5. osztályos tanulóimmal történetet is kitaláltunk, kik lakhatnak a várban. Az optimizmushoz közelítő tulajdonságokat gyűjtöttem össze, amivel tanulhatóvá, szemléletessé vált számukra a fogalom. A drámapedagógia jó módszer a játékhoz, a játékos cselekvés a megértéshez.
Játszottuk:
– Először is: a várhoz vezető útra léphetsz, ha bátor vagy-sokan már ugrottak is.
– Közelíthetsz a kapuhoz, ha képes vagy odabent minden akadállyal megbirkózni!-volt aki kilépett a sorból
– Lépjen felém, aki tudja, hogy a várban nem fog történni semmi amitől rossz kedve lesz!
Maradjon a kapu előtt, aki csupa csodás dolgot fog odabenn találni! – Ekkor nagy dilemmába estek. Többször elmondtuk, ki mit választott: Előttem azok állnak… a kapu előtt azok maradnak…
A választás eredménye a „kis” és „nagy” optimizmus között majdnem egyenlő arányban oszlott meg. Lehetne a választásuk alapján akár a bátrak és a kevésbé bátrak csoportja is!
Mi már a Győztesek várában vagyunk, de még vannak akiknek a mi bátorító üzeneteinkre van szüksége. Az sms-eket a Gyöztesek várából „írtuk”. (A betűk írása, kötése kialakulóban a tanulóim egy részénél. Ezért ezt a feladatot „újragondolva” oldottuk meg.)
1. A kis csiga jelű tanulóm anyukának, aki nem mindig érzi jól magát a munkahelyén ezt mondta:
Üzenet: Anya! Ma már tanultam az ö betűt, le tudtam írni, hogy ölel. Otthon is megmutatom.
Ölel:Kazi
2. A holdacska üzenete anyának, (akinek kis testvére született nemrég):
Üzenet: Sikerült egyedül felvenni, gombolni a kabátomat, reggel otthon is egyedül csinálom.
Segítek Neked Én magamba öltözök, Te foghatod N-t!
3. A napocska üzeni anyának (jelenleg nem élhet szüleivel, hogy miért? Az egy sajátos élethelyzet.)
Üzenet: Anya! Gyere el, várlak, nem haragszok, odaadom az ajándékot, amit neked csináltam.
Az üzenetekből kiderül, hogy mennyi-mennyi érzelem van a gyerekeimben. És mennyi kimondatlan gondolat, ami rögtön a felszínre kerül, ha közelebb kerülök hozzájuk. A Boldogságóra témái pedig ilyenek. Mindez bizonyíték arra: nem csak az értelem, az érzelem is fontos! Pedig mindig azt kérdezzük: Mi az értelme?
A Boldogságórán kérdezd azt: Mi az érzelme?


Boldogságóra
/2018.06.13/
Az Értelmileg Akadályozott Tanulók Általános Iskolája 3-4. csoportjában Boldogságórát tartottunk. Megvalósítottuk a Boldog Iskola cím elnyeréséhez a pályázati feltételek egyikét is. Képkirakót készítettünk. A plakát címe: Mitől vagyok boldog.
A tanulók érzelmileg is ráhangolódtak a témára. Az életképek rajzolása - ami boldoggá teszi őket - igazi csapatmunka lett.

Boldogságprogram
Szeptemberi téma - Hála gyakorlása
Kezdetek kezdete… Boldogságban
A legjobb dolog, ami történhetett velünk, elindítottuk a Boldogságprogramot!
Intézményegységeinkben a
-
|
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában
|
-
|
Fejlesztő Nevelés-oktatást végző intézményegységben
|
-
|
Készségfejlesztő Iskolában
|
-
|
Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában.
|
Csoportjaink:
Sziklaforrás
Tisztaforrás
Hegyi patak
Forrásvíz
Kristályvíz
Boldogságóra csoportokkal köszöntöttük a tanévet.
Egymás felé hálát közvetítettük:
-
|
Hála-ösvényt építettünk hála-kövekkel, nagy gonddal és szeretettel festettük. Minden kövecskének lett méltó tulajdonosa. Hálás-kezekkel adtuk át, meghatódások, meglepettségek közepette
|
-
|
Hálás hős történeteket elevenítettünk meg, de nem ragaszkodtunk a mesékhez. Saját kivetített gondolatokkal jutottak a gyerekek a történetek végéig. A történet végét eljátszottuk. Kezdetben bátortalan közeledéssel, majd egyre nagyobb átéléssel.
A mi hőseink a rajzainkon: kisállatok, akik hidat építenek a kisegérnek, Sam a tűzoltó és Csipkerózsika megmentője.
|
-
|
Hálás-nap sugaraira rajzolgattuk reggeltől-estig kinek, miért lehetünk hálásak.
|
-
|
Hála-fa készült, repülnek az őszi faleveleken és a szívecskéken az üzenetek a csoportjainkban. Hirtelen mennyi mindent megtudtunk egymásról!!!
|
-
|
Kitaláltuk, (vagy a valóságból vettük?!) eljátszottuk milyen az, ha valaki hálátlan, szemben a hálával. A végére tudtuk, hogy ez nem is játék ilyen az életünk, de mi a hálát választjuk!
|
Projekt előkészület indult a Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolájában (diákok elsőstől, nyolcadikosig) az Idősek Világnapjára, „Fogd a kezem!” címmel. A hagyományos „Együtt tanulni élmény” projektben a hála témakörével foglalkozunk. Várjuk a nagyikat, papákat! A hálafa történetét jelenítjük meg, ajándékok készülnek. Hálásak leszünk, ha eljönnek.



Boldogságprogram
Októberi téma - Optimista gyerek vagyok
„Az optimizmus szoros kapcsolatban van az önbecsüléssel, saját pszichológiai jólétünkkel és egészségünkkel. A téma legnevesebb angol nyelvű kutatója, a pozitív pszichológia atyja, az amerikai Martin Seligman. Az optimista gyermek című könyvében így nevezi az optimizmust: „pszichológiai immunizáció”. A gyerekeket lelkileg kell immunizálni, megtanítani az optimizmusra, mert az optimisták ellenállnak a tehetetlenségnek, a megoldhatatlannak tűnő problémákkal is szembenéznek, és nem adják fel.”
Hogyan gondolkozzunk?
-
|
legyünk biztos benne, hogy a világ sok lehetőséget nyújt számára a sikerhez,
|
-
|
higgyük, hogy nincsenek olyan korlátok, amelyek megakadályoznák céljai elérésében,
|
-
|
mindig mindenben találjunk valami jót...
|
Nézzük, mit mondanak a képek a hónap óráiról és hogyan értettük meg az optimizmus szó jelentését!
Kerestük a lehetőségeket a jó dolgok irányába, leküzdöttük a sikertelenséget, rossz hangulatot, és megtaláltuk az utat, ami előre visz!
Készül a győztesek vára
Rajzos feladat: Nagyító
Készíts egy képet, rajzot, mely egy nehéz helyzetet (vagy romos, rendetlen, csúnya környezetet) ábrázol, de legyen rajta egy pici részlet, amely még igy is szép!
Élet a tóban
|
Gondolatok
|

|

|
Megmutatom hogyan éreztem magam az órán / Készségfejlesztő Iskola – Hegyi patak csoport /

„A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival.”
/Sonja Lyubomirsky/
Boldogságprogram
Novemberi téma - A társas kapcsolatok ápolása
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók csoportjai:
Kapcsolatok megjelenítése a mesék által:
- Brémai muzsikusok - interaktív mesejátékkal. A történet szereplőinek azonos szomorú sorsát, az egymásra-találás körülményeit és a közös összefogást emeltük ki, ami a hónap témához vezetett. A mese tanúsága jó példa volt arra, mit tehetünk a társas kapcsolatok kialakításáért.
- Varga Katalin: A kesztyű lakói meséjét eljátszottuk. A történet-játék során a tanulók kis helyen kellett, hogy barátsággal megférjenek. A vegyes korosztályú csoportban a játék erejével gyorsan szövődtek a kapcsolatok.
Kapcsolatok ápolása:
Az 5. csoporttal látogatóban voltunk a legkisebb iskolás csoportnál. Párt választottak majd mozgásos-zenés játékkal, rajzolgatással a nagyok a kicsikre vigyázva töltöttük együtt az időt.
A Készségfejlesztő Iskolások csoportja a társas kapcsolatok közül a barátságot, a fiúk-lányok közötti érzéseket emelték ki a téma feldolgozása során. Rajzaikon is megjelenítették.
Az Enyhe értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája csoportjában plakátot készítettek a tanulók, „Vigyázzunk egymásra!” címmel, mely az emberi kapcsolatok ápolására hívja fel a figyelmet! Készítettek rövid videót egy diák napjáról, melyben háromféle társas kapcsolat jelenik meg!

Mi mindent együtt csinálunk - így vigyázunk egymásra
Apa vigyáz az egész családra!
|
Vigyázok a kistestvéremre míg anya dolgozik
|
Kicsik, nagyok együtt
Készségfejlesztő Iskolások Boldogságcsoportja:
Vigyázunk egymásra - Kapcsolati fa (közös rajz)



|