Gyógypedagógiai Óvoda

 

 

 

Intézményünkben 1983-tól hosszú éveken át működött óvodai csoport, amíg csak erre igény volt. A 2007/2008-as tanévtől ismét szükség van erre a fejlesztési lehetőségre, ahol a 3-7 éves, sajátos nevelési igényű, enyhe-, és középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermekek gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése folyik.

 

Óvodánkban 3 csoport (Manócska, Maci és Cica) működik, melyekben a gyermekek sérültségük, állapotuk alapján kerülnek elhelyezésre.

Az óvodai felvétel kritériuma az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának szakvéleménye, javaslata.

 

Az óvodai nevelés célja, feladata

 

Az óvoda célja olyan feltételrendszer biztosítása, amely a harmonikus személyiségfejlesztés érdekében figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a sajátos nevelési szükségleteket.

 

Feladata a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése.

 A különleges gondozási igényt szolgálja az óvodai egész napos tevékenység kiscsoportos, vagy egyéni formában, specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű megválasztásával és alkalmazásával.

 A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó fejlesztés a támasz és érzelmi biztonság nyújtásán túl, törekszik:

 

 

az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására

 

speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ezekkel segítve az egyre pontosabb észlelést, a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását

 

tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére, a mozgásra alapozottan

 

differenciálásra, képességfejlesztésre a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással,

 

a hiányosan működő vagy kevésbé sérült képességek korrekciójára valamennyi területen

 

az alkalmazkodó képesség, az akaraterő, önállóságra törekvés erősítésére, fejlesztésére.

 


 

A fejlesztés legfontosabb területei:

 

 

a szocializáció elindítása, elősegítése

 

a nagymozgások kialakítása, korrigálása

 

az egyensúlyérzék fejlesztése

 

a manuális készség fejlesztése

 

a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása

 

a játéktevékenység fejlesztése

 

a speciális zenei nevelés alapjainak lerakása

 

 

A fogyatékos kisgyermek iránti elvárást fogyatékosságának jellege, súlyosságának mértéke határozza meg. Terhelhetőségét biológiai állapota, társuló fogyatékossága befolyásolja.

 

 

Cél:

 

 

Egész napos ellátást, fejlesztést biztosítani csoportos, kiscsoportos és egyéni formában.

 

A nevelés hatására a sérülés arányaiban kialakítani az alkalmazkodó képességet, az akaraterőt, az önállóságot, az együttműködést.

 

A képességfejlesztésben az értelmi fejlesztésre, a kooperációs készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére, az aktív szókincs bővítésére, a mozgás fejlesztésére, az alapvető önkiszolgálási szokások kialakítására, a kognitív funkciók fejlesztésére törekedni.

 

A tanköteles kort megelőző évben intenzív iskola előkészítést folytatni.

 

 

Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenység-szükségletének kielégítésével, a sokoldalú tapasztalatszerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:

 

 

érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben

 

testi, szociális, értelmi képességeik egyaránt fejlődjenek

 

tudjanak utánozni

 

tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni

 

használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékukra, ismerjék azok helyét

 

értsék az egyszerű - alkalmanként gesztussal kísért - verbális utasításokat, azokat hajtsák végre

 

fejlettségi szintjüknek megfelelően tudjanak kommunikálni

 

kívánságukat, kérésüket, szükségleteiket tudják közölni

 

használjanak nonverbális jelzéseket is

 

sokrétű tapasztalatokat szerezzenek közvetlen környezetükről, tudjanak abban tájékozódni

 

ismerjék meg a környezet tárgyait, azok tulajdonságait

 

tudjanak rövid ideig feladathelyzetben maradni, figyelmüket egy adott tevékenységre irányítani

 

alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén

 

ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget

 

mozgásuk legyen viszonylag összerendezett, harmonikus; igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban

 

tudjanak különböző anyagokkal ügyesen manipulálni, alakuljon ki az ábrázolás igénye bennük

 

szívesen hallgassanak rövid mesét, verset

 

tudjanak életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő dalokat, verseket, mondókákat

 

ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb.

 

tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni, elemi munkát végezni

 

képességüktől függően tudjanak a tágabb környezetükben is tájékozódni (otthon - óvoda, stb.)

 

 

Autizmussal élő óvodáskorú gyermekek fejlesztése


Fő cél: a habilitáció egyénre szabott fejlesztési terv alapján. Célja a gyermekek elemi beilleszkedési készségeinek, adaptív viselkedésének kialakítása

 

Fejlesztés területei:

 

1. Kommunikáció, szociális viselkedés

 

Beszéd előtti, csecsemőkori kommunikáció elemeinek tanítása

 

Szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása

 

Beszéd kialakulásának hiányában alternatív vizuális eszközökkel történő kommunikáció használatának tanítása, napi rutinban

 

 

2. Fejlődési funkcióelmaradások, önkiszolgálás

 

Alapvető készségek kialakítása

 

 

3. Kognitív területek

 

Elemi ismeretek, fogalmak

 

Szociális kognitív készségek

 

Egyszerű aktivitásformák strukturált keretek között

 

 

4. Viselkedésproblémák kezelése

 

Óvodásaink többsége - tankötelezetté váláskor - iskolai tanulmányait az intézményünk általános iskolájának első osztályában kezdi meg. A gyermekeknek így a megismert, megszokott, biztonságot adó környezetben biztosítva van a további hatékony fejlesztése.