|

Gyógypedagógiai Óvoda
Intézményünkben 1983-tól hosszú éveken át működött óvodai csoport, amíg csak erre igény volt. A 2007/2008-as tanévtől ismét szükség van erre a fejlesztési lehetőségre, ahol a 3-7 éves, sajátos nevelési igényű, enyhe-, és középsúlyos értelmi fogyatékos, autista gyermekek gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése folyik.
Óvodánkban 3 csoport (Manócska, Maci és Cica) működik, melyekben a gyermekek sérültségük, állapotuk alapján kerülnek elhelyezésre.
Az óvodai felvétel kritériuma az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának szakvéleménye, javaslata.
Az óvodai nevelés célja, feladata
Az óvoda célja olyan feltételrendszer biztosítása, amely a harmonikus személyiségfejlesztés érdekében figyelembe veszi a tünetek változatosságát, az egyéni teherbíró képességet, a sajátos nevelési szükségleteket.
Feladata a testi, szociális, értelmi érettség kialakítása, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése.
A különleges gondozási igényt szolgálja az óvodai egész napos tevékenység kiscsoportos, vagy egyéni formában, specifikus módszerek, terápiák, technikák szakszerű megválasztásával és alkalmazásával.
A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz igazodó fejlesztés a támasz és érzelmi biztonság nyújtásán túl, törekszik:
•
|
az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására, az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására
|
•
|
speciális módszerek, terápiák alkalmazására, ezekkel segítve az egyre pontosabb észlelést, a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet, a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását
|
•
|
tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésére, a mozgásra alapozottan
|
•
|
differenciálásra, képességfejlesztésre a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással,
|
•
|
a hiányosan működő vagy kevésbé sérült képességek korrekciójára valamennyi területen
|
•
|
az alkalmazkodó képesség, az akaraterő, önállóságra törekvés erősítésére, fejlesztésére.
|
A fejlesztés legfontosabb területei:
•
|
a szocializáció elindítása, elősegítése
|
•
|
a nagymozgások kialakítása, korrigálása
|
•
|
az egyensúlyérzék fejlesztése
|
•
|
a manuális készség fejlesztése
|
•
|
a beszédszervek ügyesítése, a beszéd indítása
|
•
|
a játéktevékenység fejlesztése
|
•
|
a speciális zenei nevelés alapjainak lerakása
|
A fogyatékos kisgyermek iránti elvárást fogyatékosságának jellege, súlyosságának mértéke határozza meg. Terhelhetőségét biológiai állapota, társuló fogyatékossága befolyásolja.
Cél:
•
|
Egész napos ellátást, fejlesztést biztosítani csoportos, kiscsoportos és egyéni formában.
|
•
|
A nevelés hatására a sérülés arányaiban kialakítani az alkalmazkodó képességet, az akaraterőt, az önállóságot, az együttműködést.
|
•
|
A képességfejlesztésben az értelmi fejlesztésre, a kooperációs készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztésére, az aktív szókincs bővítésére, a mozgás fejlesztésére, az alapvető önkiszolgálási szokások kialakítására, a kognitív funkciók fejlesztésére törekedni.
|
•
|
A tanköteles kort megelőző évben intenzív iskola előkészítést folytatni.
|
Az óvodai élet tudatos szervezésével, a mindennapos szakszerű csoportos és egyéni képességfejlesztő munkával, az érzelmi biztonság megteremtésével, a gyermekek tevékenység-szükségletének kielégítésével, a sokoldalú tapasztalatszerzést, a szociális tanulás feltételeit biztosítva kell elérni, hogy az óvodások:
•
|
érezzék magukat biztonságban a szeretetteljes légkörű közösségben
|
•
|
testi, szociális, értelmi képességeik egyaránt fejlődjenek
|
•
|
tudjanak utánozni
|
•
|
tudjanak egymás mellett és egymással tevékenykedni, a felnőtt irányítását elfogadni
|
•
|
használják adekvátan a játékeszközöket, játékban legyenek kitartóak, vigyázzanak játékukra, ismerjék azok helyét
|
•
|
értsék az egyszerű - alkalmanként gesztussal kísért - verbális utasításokat, azokat hajtsák végre
|
•
|
fejlettségi szintjüknek megfelelően tudjanak kommunikálni
|
•
|
kívánságukat, kérésüket, szükségleteiket tudják közölni
|
•
|
használjanak nonverbális jelzéseket is
|
•
|
sokrétű tapasztalatokat szerezzenek közvetlen környezetükről, tudjanak abban tájékozódni
|
•
|
ismerjék meg a környezet tárgyait, azok tulajdonságait
|
•
|
tudjanak rövid ideig feladathelyzetben maradni, figyelmüket egy adott tevékenységre irányítani
|
•
|
alakuljon ki önállóságuk az elemi tisztálkodás, öltözés-vetkőzés, étkezés, WC használat terén
|
•
|
ha kell, fogadjanak el és kérjenek segítséget
|
•
|
mozgásuk legyen viszonylag összerendezett, harmonikus; igényeljék a rendszeres mozgást, tevékenyen vegyenek részt mozgásos játékokban
|
•
|
tudjanak különböző anyagokkal ügyesen manipulálni, alakuljon ki az ábrázolás igénye bennük
|
•
|
szívesen hallgassanak rövid mesét, verset
|
•
|
tudjanak életkoruknak, fejlettségi szintjüknek megfelelő dalokat, verseket, mondókákat
|
•
|
ismerjék az alapvető viselkedési szokásokat, tudjanak köszönni, kérni, kivárni stb.
|
•
|
tudjanak elemi szabályokhoz alkalmazkodni, elemi munkát végezni
|
•
|
képességüktől függően tudjanak a tágabb környezetükben is tájékozódni (otthon - óvoda, stb.)
|
Autizmussal élő óvodáskorú gyermekek fejlesztése
Fő cél: a habilitáció egyénre szabott fejlesztési terv alapján. Célja a gyermekek elemi beilleszkedési készségeinek, adaptív viselkedésének kialakítása
Fejlesztés területei:
1. Kommunikáció, szociális viselkedés
|
•
|
Beszéd előtti, csecsemőkori kommunikáció elemeinek tanítása
|
•
|
Szociális kapcsolatteremtés elemeinek tanítása
|
•
|
Beszéd kialakulásának hiányában alternatív vizuális eszközökkel történő kommunikáció használatának tanítása, napi rutinban
|
|
|
2. Fejlődési funkcióelmaradások, önkiszolgálás
|
•
|
Alapvető készségek kialakítása
|
|
|
3. Kognitív területek
|
•
|
Elemi ismeretek, fogalmak
|
•
|
Szociális kognitív készségek
|
•
|
Egyszerű aktivitásformák strukturált keretek között
|
|
|
4. Viselkedésproblémák kezelése
|
Óvodásaink többsége - tankötelezetté váláskor - iskolai tanulmányait az intézményünk általános iskolájának első osztályában kezdi meg. A gyermekeknek így a megismert, megszokott, biztonságot adó környezetben biztosítva van a további hatékony fejlesztése.

|
|