|

Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola
„Hinnünk kell, hogy minden embernek célja, feladata kell, hogy legyen ebben a világban, s mi segíthetünk ennek a megtalálásában”
A súlyosan halmozottan sérült tanköteles korú gyermekek intenzív komplex fejlesztése folyik iskolai körülmények között.
A 2014-2015 tanévtől a fejlesztő nevelés - oktatásban részesülő tanulókat csoportos foglakozások, egyéni fejlesztések keretében látjuk el. A foglalkozásokat a helyi tantervben szerepeltetett napirend szerint biztosítjuk 8.00 órai kezdettel.
A köznevelési törvény értelmében: ha a tanuló - a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint - iskolába járással nem tud részt venni a fejlesztő nevelés-oktatásban, a tankötelezettségét a fejlesztő nevelés-oktatást nyújtó iskola által szervezett egyéni fejlesztés keretében teljesíti. Az egyéni fejlesztés megszervezhető: otthoni ellátás keretében, vagy abban az intézményben, amely a gyermek ápolását, gondozását ellátja.
A Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskolában fejlesztést nyújtunk, mely törekszik képessé tenni a tanulókat szűkebb és tágabb környezetük egyre bővülő megismerésére.
Lehetőséget biztosítunk saját életük mindennapi élményeinek megélésére, és az ezekben való egyre tevékenyebb részvételre, továbbá egyszerű társas kapcsolatok kialakítására és fenntartására, aminek eredményeképpen jobb minőségű életet élhetnek.
A fejlesztő munka tartalma, metodikája a gyermekek, tanulók egyéni állapotához igazított. Az összehangolt szakmai munkában gyógypedagógusok, gyógypedagógiai asszisztensek, illetve egészségügyi végzettséggel rendelkező szakemberek vesznek részt.

|

|

|
A súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek pedagógiájának alapvető tételei
-
|
A tanulás és tanítás kezdeti lépései a tanulók legalapvetőbb szintű - akár vegetatív a fizikai állapotváltozás legelemibb szintjén zajló - megnyilvánulásainak értelmes közlésként való felfogása és értelmezése.
|
-
|
A tanuló és a gyógypedagógus közti partneri kapcsolat fokozatos kialakítása.
|
-
|
Következetes együttműködés.
|
-
|
Kommunikációs lehetőségeik kipuhatolása, feltárása és kiaknázása.
|
-
|
Mindennapi cselekvésekre alapozottság.
|
-
|
Alapszükségleteik kielégítésének a tanulás színtereként való felhasználása.
|
Feladatok
♦
|
A családban már kialakított szokások, jelzések, megszerzett képességek, készségek, elsajátított tudásanyag feltérképezése és az iskolai életbe való lehetőség szerinti beépítése és fejlesztése.
|
♦
|
A súlyosan-halmozottan fogyatékos mozgáskorlátozott tanulók épen maradt funkcióira alapozva a sérült funkciók fejlesztése egyéni lehetőségeik szerint a kidolgozott fejlesztési program, egyéni fejlesztési tervek alapján.
|
♦
|
Elemi szintű ismeretek elsajátíttatása szűkebb és tágabb környezetük jelenségeiről.
|
♦
|
A kommunikáció egyénenként változó lehetőségeinek feltérképezése, a tanulók állandó ösztönzése a számukra lehetséges önkifejezési módok tudatos alkalmazására, gyakorlására.
|
♦
|
A tanulók mozgásállapotának lehetőség szerinti javítása, a meglevő funkciók állandó fejlesztése, az önállóan kivitelezhető mozgások adta lehetőségek folyamatos kihasználása.
|
♦
|
A szociális készségek, társas kapcsolatok, elemi magatartási formák megismertetése.
|
♦
|
A szabadidős és játéktevékenységben való aktív részvétel elősegítése.
|
♦
|
Szoros kapcsolattartás a szülőkkel a tanulók eredményes fejlesztése, a szülő-gyerek kapcsolat segítése érdekében.
|
A Fejlesztés területei:
-
|
Kommunikáció (megértés, önkifejezés, interakció)
|
-
|
Mozgásnevelés (helyes testséma kialakítása, a mozgás örömének megtapasztaltatása, önálló cselekvésre való ösztönzés)
|
-
|
A dologi, az emberi és a természeti világ - a szűkebb és tágabb környezet - jelenségeinek megértése (érzékelés-észlelés és az értelem fejlesztése, a valóság kognitív birtokba vétele).
|
-
|
Kreativitásra, játékra, szabadidős tevékenységre nevelés (az emberi lét esztétikai dimenziójának megtapasztaltatása, kreatív tevékenységek végzésére való ösztönzés)
|
-
|
Érzelmi, szociális nevelés (az én pozitív megtapasztalása, a közösség felé való megnyílás, a kommunikáció kulturált formáinak elsajátítása)
|
-
|
Önkiszolgálás, egészséges életmódra nevelés (önállóság és önellátás képességének elsajátítása, az emberi szükséglet-kielégítés kultúrájának megismerése).
|
A súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelése-oktatása során a tanulás és tanítás hagyományos felfogása nem alkalmazható. Tanított tantárgyaink: reggeli kör, búcsúkör, szűkebb és tágabb környezet, testi higiénia, játék és szórakozás, mindennapos mozgásnevelés.

A szűkebb és tágabb foglalkozásokon a tanulók a környezet jelenségeit, tárgyait konkrét élményeken keresztül ismerhetik meg.

Játék és szórakozás foglalkozásokon fontosnak tartjuk, hogy a tanulók megfigyelhessék és megismerhessék a játéktevékenység szintjét, valamint törekszünk a játék közös örömének megélésével kapcsolatok, közösségi érzések kialakítására.
A mindennapos mozgásnevelés foglakozásokon a mozgásállapotnak megfelelő, és fejlesztő, szinten tartó foglalkozások kerülnek előtérbe.

A fejlesztő gondozás során kiemelten fontos, hogy a gondozási tevékenységeket egyenértékű fejlesztési területként felvegyük a nevelő- oktató munka tartalmi rendszerébe, és komplex szemlélettel alkalmazzuk a terápiákban.
A fejlesztő gondozás tevékenységei folyamatos, rendszeres feladatokat állítanak elénk a következő területeken: étkezések, testi higiénia, öltözés-vetkőzés (önkiszolgálás).
Legfontosabb az érzelmi és szociális terület fejlesztése, de a kommunikáció, a kognitív funkciók, és a mozgásnevelés is megvalósul a fejlesztő gondozás során.
További képeink a mindennapok élményeiből:
|
|
|